Actueel

Gewoon in gesprek gaan

11 juli 2017
“Ik bekijk eigenlijk nooit meer vooraf een dossier voor de diagnose”, zegt begeleider Sanne. Het gaat om de mens erachter. 
Sanne_Marcel_square
Dat beseft ze nog beter door de samenwerking met leerling-ervaringsdeskundige Marcel in haar team. Kennis vanuit studie en kennis vanuit ervaring: hoe werkt die combinatie in de praktijk van een team?

Sanne merkt dat Marcel kritische, goede vragen kan stellen vanuit het cliëntperspectief. Een voorbeeld? “Een cliënt werd eens erg boos omdat andere cliënten zich niet aan afspraken hielden over het schoonhouden van de keuken.

Waarom de boosheid?
Als team keken we vooral naar manieren om deze situatie voortaan te voorkomen. Maar Marcel zei: Ik vind het vooral interessant waarom deze cliënt hier zo boos over wordt. Wat zit achter die escalatie? Ga in gesprek met hem, dan kun je gericht naar een oplossing zoeken.”

Veel vertrouwen
In het begin had Sanne de neiging om voor Marcel te gaan ‘zorgen’ als hij het even moeilijk had. “Nu is dat voorbij. Door zijn cliëntervaring geniet hij veel vertrouwen bij cliënten. Ik heb dan wel een papiertje gehaald, maar in de ogen van een aantal cliënten kom ik met mijn 25 jaar nog maar net kijken.”

Eerlijker benaderd
Vroeger keek Sanne in elk nieuw dossier wat de diagnose was. "Nu nooit meer en dat komt mede door Marcel. Ik ga gewoon in gesprek en ontdek vanzelf met wie ik praat en waar er behoefte is aan ondersteuning. Cliënten geven vaak terug dat ze zich hierdoor eerlijker benaderd voelen. Dat vind ik een enorm winstpunt.”

Andere kant
En Marcel? Hij vond het bijzonder om als leerling-ervaringsdeskundige aan de andere kant van de tafel te zitten. “Ik hoorde wat bepaalde werksituaties bij hulpverleners persoonlijk teweegbrachten. Dat was nieuw voor me, ik vond en vind het erg waardevol dat te ervaren.”

Stigmatiserend
Diagnoses worden nog veel te belangrijk gevonden, vindt hij. “Bij wijze van grap diagnosticeerde ik eens al mijn collega’s aan de hand van hun gedrag. Ondanks de humoristische insteek voelde iedereen toch hoe stigmatiserend het was, bijna een soort veroordeling. Sommige diagnoses zijn bovendien zo vaag, dat je er niets mee kunt.”

Meebeslissen
Er mag nog meer met cliënten worden besproken in plaats van over hen, ziet Marcel. “Op een gegeven moment verdween de koffieautomaat uit de gemeenschappelijke ruimte van een locatie. In het kader van ‘eigen regie’ konden cliënten beter zelf koffie zetten, was het idee. Maar voor hen voelde het juist als een verkapte bezuiniging, terwijl het dat echt niet was. Dit kun je voorkomen door cliënten mee te laten beslissen.”

Spreektaal
Zelf let hij erg op hoe hij zijn taal gebruikt. “De vraag ‘Wat heb je nu nodig?’ kan al een hulpverlener-cliëntsituatie creëren. Het liefst gebruik ik gewone spreektaal om gevoelens te verwoorden. Dan laat ik mezelf zien zoals ik ben en daar heeft de cliënt het meeste aan.”
Actueel
Het jaarlijkse Renda event voor woningcorporaties van donderdag 11 oktober ging over de identiteit ...
Veel werkgevers willen graag blijk geven van hun maatschappelijke betrokkenheid, onder meer via hun ...
Woningcorporatie WonenBreburg maakt gebruik van de ervaringsdeskundigen van RIBW Brabant. Collin ...