Vaste ritmes worden doorbroken. Bepaalde zorgvoorzieningen vallen momenteel weg in de geestelijke gezondheidszorg. Zo zijn veel dagbestedingen bijvoorbeeld gesloten. Het is daarom nu extra belangrijk dat wij er samen voor zorgen dat we onze cliënten niet uit het oog verliezen.

“Daarin moeten we nu wel wat creatiever zijn”, vertelt Dennis. “Veel cliënten zijn wat onrustig. Per situatie bekijken we wat mogelijk is, zodat cliënten zoveel mogelijk gezien worden. Al dan niet face-to-face, een deel van de afspraken vindt namelijk digitaal doorgang. Verrassend veel cliënten staan open voor beeldbellen; sommigen hebben er nu zelfs voorkeur voor. Het geeft hen een veiliger gevoel om helemaal geen bezoek te ontvangen, gezien de maatregelen. Afstand bewaren is via een beeldscherm natuurlijk geen probleem. En er is toch persoonlijk contact en tijd voor begeleiding.”

Maatwerk, als altijd

Bij afspraken die in persoon doorgaan, neemt RIBW Brabant uiteraard de maatregelen van het RIVM in acht. “We bellen vooraf op om te vragen hoe de cliënt zich voelt. Is iemand verkouden of koortsig, dan gaan we niet. Als het nodig is hebben we contact met de huisarts. We houden anderhalve meter afstand, letten extra op hygiëne en dragen eventueel handschoenen. Soms schalen we zorg of begeleiding op; sommige cliënten nemen bijvoorbeeld extra medicatie om stabiel te blijven, andere cliënten spreken we vaker dan anders, zodat zij hun gedachtes kunnen ventileren en hun zorgen of angsten kunnen delen. We gaan ook regelmatig even buiten wandelen met cliënten, voor frisse lucht, beweging én natuurlijk een goed gesprek. Daar wordt heel positief op gereageerd. Mensen werken hard aan hun herstel, het zou zonde zijn als deze situatie voor een terugval zorgt en de kwetsbaarheid waar iemand mee kampt weer de overhand neemt.”

Veilig werken

Ook binnen de organisatie blijven we voortdurend schakelen. “Binnen ons team hebben wij wekelijks een corona-overleg. Daarin bespreken we welke maatregelen we extra moeten treffen”, vertelt Dennis. “De afgelopen weken zijn daar al hele duidelijke afspraken uit voortgekomen. Er werken bijvoorbeeld momenteel maar twee mensen tegelijkertijd op kantoor, we ontvangen er bovendien geen cliënten meer. Veel mensen werken vanuit huis. Iedere middag overleggen we – online – met alle collega’s. We zien elkaar minder dan ooit, maar voor mijn gevoel komen we als team juist dichter bij elkaar.”

Met aandacht samenwerken

Ook andere organisaties en samenwerkingspartners zijn flexibel en meedenkend, vindt Dennis. “Een voorbeeld: onlangs moest ik de indicatie van een cliënt verlengen, bij de gemeente. Normaliter vindt er dan een keukentafelgesprek plaats. Dat gaat nu niet. We zijn samen toch tot een snelle én effectieve oplossing gekomen. Normaal gaan er soms een paar weken overheen om een indicatie te verlengen, nu was het zo geregeld. Fijn dat dit zo mogelijk was.”

Het mooie is: dit soort oplossingen werkt óók als de echte crisis bezworen is. Dennis: “De coronacrisis is verschrikkelijk, maar er komen ook mooie dingen uit voort. Mensen denken nu veel meer in kansen en komen met elkaar tot creatieve ideeën. Laten we die meenemen. Daar kunnen wij als organisatie bij gebaat zijn in de toekomst. Net als onze cliënten én samenwerkingspartners.”