Privacyverklaring cliënten

Wanneer je zorg krijgt van RIBW Brabant, moeten wij persoonsgegevens van je hebben en bewaren in een (elektronische) cliëntendossier. We sluiten namelijk een overeenkomst met je af waarin staat dat we jou goede begeleiding willen bieden. Daarvoor hebben we gegevens van jou nodig. Je mag van RIBW Brabant verwachten dat wij zorgvuldig met jouw gegevens omgaan.

Welke gegevens hebben wij van je nodig?

Om je goed te kunnen helpen, kunnen we de volgende persoonsgegevens van je vragen:

  • Persoonlijke identificatiegegevens: naam, voornaam, nummer van het identiteitsbewijs, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, BSN, burgerlijke staat, gezinssamenstelling.
  • Begeleidingsplannen, rapportages, en dergelijke.
  • Medische gegevens.
  • Gegevens over hoe jouw zorg wordt betaald.
  • (Eventueel) gegevens over je opleiding, inkomen, uitgaven en schulden.
  • (Eventueel) gegevens over je justitiële verleden.

Ook wordt (als het kan) een contactpersoon vastgelegd, die in noodsituaties het aanspreekpunt voor ons is. Wie deze persoon is, wanneer deze gebeld wordt en welke informatie RIBW Brabant deze persoon mag geven, kun je bespreken met je Herstelcoach. Je Herstelcoach schrijft dat dan in jouw dossier.

Waar worden jouw gegevens bewaard?

RIBW Brabant bewaart jouw gegevens in een goed beveiligd computersysteem. In dit systeem kunnen alleen medewerkers die het recht hebben om jouw gegevens te mogen inzien of iets aan je dossier te mogen toevoegen.

Wie mogen jouw gegevens inzien en waarom?

Alleen medewerkers van RIBW Brabant die betrokken zijn bij je begeleiding kunnen je gegevens inzien. Dit kunnen ook soms collega’s binnen RIBW Brabant zijn met speciale kennis. Medewerkers hebben alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben om hun werk goed te doen. Daarnaast hebben medewerkers toegang tot je gegevens wanneer dat nodig is om de zorg in rekening te brengen of te controleren.
Je persoonsgegevens kunnen wij, als dit noodzakelijk is voor het leveren van goede zorg, ook met hulpverleners buiten RIBW Brabant delen. Maar alleen als die direct betrokken zijn bij jouw zorg. Aan alle anderen worden alleen gegevens verstrekt met jouw toestemming. Je mag je Herstelcoach altijd vragen welke gegevens met wie worden gedeeld.

Andere situaties waarin wij gegevens mogen of moeten delen zijn bijvoorbeeld:

  • Aan een wettelijk vertegenwoordiger als je minderjarig of wilsonbekwaam bent, bijvoorbeeld een mentor of curator. Hierbij delen we alleen die informatie die noodzakelijk is voor het uitvoeren van de taak van de vertegenwoordiger.
  • Als er een meldrecht of -plicht is. Dit is bijvoorbeeld om (een redelijk vermoeden van) kindermishandeling te melden of er wanneer er sprake is van ernstige overlast.
  • Aan instanties zoals bijvoorbeeld de gemeente of het Zorgkantoor. Dit is nodig voor het verantwoorden van de zorg.
  • Als er een wettelijke verplichting is om gegevens te delen. Een voorbeeld is een zogenoemd adresonderzoek van de gemeente.

We delen dan alleen die gegevens die strikt noodzakelijk zijn.

Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens?

We bewaren je gegevens niet langer dan noodzakelijk of wettelijk verplicht.

Welke rechten heb ik als cliënt?

Je mag altijd vragen welke gegevens RIBW Brabant van je verzamelt, wie er toegang toe heeft, waarom RIBW Brabant die persoonsgegevens nodig heeft of gebruikt en hoe lang ze bewaard worden. Je hebt het recht om de gegevens die wij van je hebben in te zien. Dit kan via de Herstelcoach, maar ook via de cliëntportal Caren. Wil je meer informatie over Caren vraag het dan aan je Herstelcoach. Ook kun je een kopie opvragen van je dossier.
Je kunt dit bespreken met je Herstelcoach. En als je vindt dat er fouten in je gegevens staan, mag je vragen om dit aan te passen. Maar rapportages kunnen niet gewijzigd worden wanneer je het niet eens bent met wat er in je dossier staat. We kunnen wel jouw visie op wat er staat in het dossier opnemen. Als je naar een andere zorginstelling gaat, kun je RIBW Brabant vragen om gegevens uit jouw dossier door te sturen. Ook heb je recht op vergetelheid. Dit houdt in dat documenten en rapportages uit je dossier worden verwijderd. Dit kan niet in alle gevallen. De Raad van Bestuur van RIBW Brabant zal hierover uiteindelijk beslissen.

Wat als ik weg ben bij RIBW Brabant?

Als je niet langer cliënt bij RIBW Brabant bent, dan heb je nog dezelfde rechten als die hierboven staan beschreven. Hoe je een aanvraag kunt doen als je een afschrift wilt van je dossier kun je verderop lezen. En als je gebruik wilt maken van je overige rechten, dan kun je een mail sturen naar de Functionaris voor Gegevensbescherming  via [email protected].

Cameratoezicht

Op verschillende locaties waar wij zorg bieden, hebben wij camera’s opgehangen. Dit doen we voor de veiligheid van onze cliënten en medewerkers en om overlast tegen te gaan. De camerabeelden worden normaal gesproken 4 weken bewaard.

Bij wie moet ik zijn met vragen en klachten over privacy?

RIBW Brabant vindt jouw privacy belangrijk. Dus als je een vraag hebt of niet tevreden bent kun je hier altijd je Herstelcoach of Herstelondersteuner over aanspreken. Kom je er samen niet uit, of wil je dit niet, dan kun je ook contact opnemen met de Functionaris voor Gegevensbescherming. Die houdt toezicht op privacy bij RIBW Brabant en geeft advies hoe RIBW Brabant hiermee moet omgaan. De Functionaris voor Gegevensbescherming kun je bereiken via [email protected].

Veranderingen in de privacyverklaring

Soms verandert deze privacyverklaring. Wij raden je aan om deze privacyverklaring regelmatig op te zoeken en na te lezen. Bij wijzigingen die grote invloed op het uitoefenen van je rechten hebben, laten we dat vooraf weten, zodat je tijd hebt om een keuze te maken.

Door te klikken op de lees je meer over ‘Inzage of opvragen van een afschrift van je dossier’ en ‘Klachten’.