“Voorheen vulden we gaten in onze personeelsplanning op met zzp’ers. In 2025 stopten we daarmee”, begint Renate Akas, adviseur recruitment. De voorbereidingen hiervoor startten al in 2024. “We bouwden een interne flexpool op van flexibel inzetbare medewerkers, in teams waar dat het hardst nodig is.”
Zo’n flexpool is belangrijk, legt Renate uit. “Hij werkt als kweekvijver: nieuwe medewerkers – vaak starters – leren door te beginnen in de flexpool de organisatie kennen. Ze werken op verschillende locaties, ontdekken wat bij ze past en kunnen doorgroeien naar een vaste plek. De flexpool helpt ook in geval van nood: bij verzuim, zwangerschapsverlof en plotselinge uitval. Flexers schrijven zich zelf in voor diensten. Dat verlicht de druk op de teams.”
Voordelen van vast
RIBW Brabant investeert ook in de uitbreiding van het vaste team. Door nieuwe mensen te werven en zzp’ers een contract aan te bieden. Herstelcoach Koen Spapens maakte de overstap. Koen: “Het is mooi om een kwetsbare doelgroep te helpen en mensen te zien groeien. Ik combineer mijn werk bij RIBW Brabant met mijn coachingsbedrijf. Toen gevraagd werd of ik vast wilde blijven, zag ik vooral de voordelen. Een vast inkomen is fijn, en ik voel me nu echt onderdeel van de organisatie.”
Vertrouwde gezichten
Om een vertrouwensband met cliënten op te bouwen, zijn stabiele teams met vaste gezichten onmisbaar. “In mijn team was veel verloop. Cliënten merkten dat”, vertelt Koen. Renate vult aan: “De teammanager en flexcoördinatoren houden overzicht. Die zien waar knelpunten ontstaan en helpen flexers gericht in te zetten; waar het nodig is en waar zij een aanvulling zijn op een vast team.” Dat helpt, zegt Koen. “Op locatie Reeshof is het in het weekend vaak rustig. Waar ik werk – Wandelbos – is het altijd druk. Door samen te werken, verdelen we de inzet beter.”
Soms blijft een flexmedewerker langer bij een team. “Dat is prettig, maar gaat ten koste van inzetbaarheid elders”, zegt Renate. “We zoeken voortdurend naar balans. En blijven nieuwe mensen aan onze organisatie binden.”
Betrokken medewerkers
Betrokkenheid is het sleutelwoord. “We zorgen voor onze cliënten en voor elkaar. We willen dat collega’s zich gehoord voelen. We geven hen een stem in de organisatie, en zorgen voor doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden. Oók voor flexers. Zij hebben een vast aanspreekpunt, WhatsApp-groep, teamuitjes en werkevaluaties, net als andere medewerkers.”
Vooruitkijken
De zoektocht naar medewerkers gaat in 2025 door. Vol vertrouwen. Renate: “Als organisatie hebben we al mooie stappen gezet. Er is meer structuur, betere samenwerking. En hoewel het werken met onze doelgroepen soms pittig is, is het óók heel waardevol. Zodra collega’s dat inzien, willen ze graag blijven. Daar blijven we aan bouwen.”