“Bij RIBW Brabant maken we ons er hard voor om te zorgen dat medewerkers tevreden zijn”, vertelt Yvonne de Laat, recruiter bij RIBW Brabant. “We willen dat ze zich écht verbonden voelen met de organisatie. Dat is belangrijk, onze medewerkers vormen de basis van de zorg die we leveren.”
Maatschappelijke betrokkenheid
“Werk je bij RIBW Brabant, dan draag je direct bij aan de maatschappij”, vertelt Yvonne. “Door samen te werken met collega’s, wijkprofessionals en partnerorganisaties, bieden we samen de beste zorg. Daarom is het welzijn van onze medewerkers zo belangrijk. Zij moeten voldoende vertrouwen ervaren, zodat ze belangrijke beslissingen kunnen nemen.” Dat merkt Gulcan Uslu in de praktijk. Zij startte in december 2020 als ervaringsdeskundige bij RIBW Brabant. Gulcan: “Mijn start bij RIBW Brabant voelde vertrouwd. Als ervaringsdeskundige krijg ik dezelfde kansen als mijn collega’s. Dat maakt dat ik de cliënt centraal kan stellen, waardoor die zelf de regie kan nemen bij beslissingen.”
Uitdaging
Misschien wel het belangrijkste doel met betrekking tot onze medewerkers: dat ze met plezier werken. “We willen onze medewerkers voldoende uitdaging bieden en werken daarom met resultaatverantwoordelijke teams”, stelt Yvonne. Volgens Gulcan begint dat al op dag één. “Ik werd meteen betrokken bij álle werkzaamheden. Ik heb te maken met verschillende cliënten en vraagstukken. En ik krijg de ruimte om zelf oplossingen te zoeken. Daardoor ervaar ik elke dag uitdaging in mijn werk.”
Gelijkwaardigheid en respect
Dat Gulcan zich op haar gemak voelt, komt ook door de fijne sfeer in het team. “We gaan respectvol met elkaar en onze cliënten om en er is altijd ruimte voor de mening van iedereen, er is een open cultuur. En er is veel humor. Het maakt niet uit welke functie je hebt: we kennen elkaars kwaliteiten en weten wanneer iemand het beste de verbinding kan maken.”
Verantwoordelijkheid
Het was niet vanzelfsprekend dat Gulcan bij RIBW Brabant terecht zou komen. Door haar ervaring met huiselijk geweld, zag ze zichzelf eerder werken bij een organisatie als Sterk Huis. Tot ze een jongen leerde kennen die worstelde met een verslaving, en ze zich verdiepte in die problematiek. “Toen ik via mijn coach van Howie the Harp (opleiding tot ervaringsdeskundige) op de vacature van ervaringsdeskundige bij RIBW Brabant werd gewezen, twijfelde ik niet eens, maar ging ik vol vertrouwen het gesprek in. Mijn drive is enorm, ik kan in deze functie zijn wie ik ben.”
Dat medewerkers hun verantwoordelijkheid kunnen nemen, bevordert RIBW Brabant door de expertise van medewerkers zo goed mogelijk in te zetten. Meer daarover lezen? Lees het artikel ‘Samen blijvend ontwikkelen’ uit dit jaarbeeld.
Ontwikkelen
RIBW Brabant stimuleert medewerkers het beste uit zichzelf te halen. Yvonne: “We hebben daarvoor onder andere een speciale leeromgeving met een divers aanbod van trainingen en cursussen. En alle nieuwe medewerkers krijgen een traject van vaste cursussen – over medicatie en omgaan met agressie – bijvoorbeeld.” Gulcan: “Ik vind het een mooi idee dat ik door deze basis nóg meer voor cliënten en mijn collega’s kan betekenen.”
Introductieapp
Sinds juli 2020 werkt RIBW Brabant met een introductieapp. De app biedt nieuwe collega’s voor en tijdens hun start informatie aan, honderd dagen lang. Zij krijgen een inkijk in de sfeer, processen en belangrijke applicaties al vanaf het tekenen van de arbeidsovereenkomst.
World-class Workplace
Dat medewerkers graag bij RIBW Brabant werken, blijkt ook uit het jaarlijkse Goed Werkgeverschapsonderzoek van Effectory/Intermediair. Onze medewerkers voelen zich betrokken bij de organisatie, zijn trots op de samenwerking binnen het team en de cliëntgerichtheid van onze zorg én waarderen de verantwoordelijkheid die ze krijgen. Ook de visie en doelen van RIBW Brabant beoordelen medewerkers positief en ze zijn tevreden over de arbeidsvoorwaarden. Met een 7,3 scoort RIBW Brabant ruim boven het gemiddelde van de sector, wat ons het World-class Workplace 2020-keurmerk oplevert. Al meer dan tien jaar behoren we bij deze groep van beste werkgevers.