Ben je ontevreden?

Misschien ben je ergens ontevreden over. Er zijn vier mogelijkheden om een klacht te bespreken:

  1. Gesprek met de begeleiding
    Ben je ergens ontevreden over? Bespreek dit dan met de medewerker(s) die betrokken zijn bij je klacht. Vaak is rechtstreeks contact de snelste manier om iets aan de onvrede te doen. Je geeft de medewerker(s) zo de gelegenheid om je beleving te begrijpen en om er iets aan te doen.

    Als je het moeilijk vindt om je onvrede te uiten, kun je hierbij ondersteuning vragen van de cliëntvertrouwenspersoon. Zij is niet in dienst van RIBW Brabant en werkt dus onpartijdig en is onbevooroordeeld. 

  2. Gesprek met de (team)manager
    Kom je er met de betrokken medewerker(s) niet uit? Bespreek dit dan met de (team)manager. De (team)manager luistert naar je en bespreekt samen met jou wat de beste weg is om tot een oplossing te komen.

  3. Klacht indienen bij de Raad van Bestuur
    Heb je jouw onvrede besproken met de betrokken medewerkers én de (team)manager en je bent nog niet tevreden, dan kun je dit kenbaar maken bij De Raad van Bestuur. Je kunt een mail sturen aan raadvanbestuur@ribwbrabant.nl. De Raad van Bestuur bekijkt vervolgens of zij kan bijdragen aan het oplossen van de situatie. 
  4. Externe klachtencommissie
    Ben je niet tevreden met de uitkomst van de interne klachtbehandeling, dan kun je je klacht voorleggen aan een externe klachtencommissie. Deze onafhankelijke commissie werkt zowel voor cliënten van RIBW Brabant als voor cliënten van SMO Traverse. Het doel van de commissie is drieledig:
    • Het aanbieden van onafhankelijke bemiddeling en de behandeling van klachten.
    • Het bevorderen van herstel van de vertrouwensrelatie tussen klager en beklaagde.
    • Het adviseren van de Raad van Bestuur over het aanbrengen van verbeteringen in de zorg en dienstverlening en de (eventuele) samenwerking met andere organisaties.

    Je kunt de externe commissie vragen een oordeel over de klacht te geven door een verzoek te sturen aan externeklachtencommissie@ribwbrabant.nl  of door een brief te richten aan:
    RIBW Brabant
    T.a.v. secretariaat externe klachtencommissie RIBW Brabant
    Postbus 10008
    5000 JA Tilburg

    Het is niet perse noodzakelijk om eerst met betrokkenen in gesprek te gaan. Je kunt altijd je klacht direct neerleggen bij de externe klachtencommissie als dat je voorkeur heeft. Zij toetst overigens wel of een interne klachtbehandeling heeft plaatsgevonden. Maar ervaring leert dat een persoonlijk gesprek vaak een betere oplossing is.

Maak je je als naaste zorgen?

Heb je als naastbetrokkene vragen of zorgen waarmee je niet terecht kunt bij de begeleiding? Je kunt voor steun en advies terecht bij de familievertrouwenspersoon.

Algemene opmerking?

Heb je een algemene opmerking die je graag via deze website aan ons door wilt geven? Vul dan onderstaand formulier in.

  • Je kunt je algemene vraag, idee of tip kwijt via dit contactformulier. Het secretariaat zorgt dat het op de juiste plaats terecht komt. Vervolgens nemen we contact met je op.

Wil je weten hoe je voor onze zorg in aanmerking komt?

Bij het aanmelden voor onze zorg, volg je enkele stappen, om te verkennen welke zorg bij jou past. Uiteraard kom je alleen bij ons terecht als jouw zorgvraag voortkomt uit een psychiatrische of psychische kwetsbaarheid.

Vraag, tip of klacht? 1